ՄԻՋԻՆՔ
ԵՎ ՄԻՋԻՆՔԻ ՍՈՎՈՐՈՒՅԹՆԵՐ
«Կատարյալ եղեք, ինչպես ձեր Երկնավոր Հայրն
է կատարյալ»:
ՄԱՏԹ. Ե 48
եծ
պահքի ճիշտ կեսը հատկանշող օրը կոչվում է Միջինք: Այն նշվում է Մեծ
պահքի քսանչորսերորդ օրը, այսինքն՝ Անիրավ տնտեսի կիրակիից հետո,
չորրորդ շաբաթվա չորեքշաբթի օրը: Այս տարի մարտի 15-ին էր:
Միջինքն զգաստության եւ ժուժկալ կյանք թելադրող կրոնական ամենաերկար
պահեցողության՝ Մեծ պահքի կես ժամանակաշրջանը նվաճված լինելու ավետումն
է, որ նկատվում է նաեւ խնդության առիթ: Այստեղից կարելի է եզրակացնել,
որ այն հատուկ նշանակությամբ կրոնական տոն չէ: Ուրեմն՝ առավելաբար
ժողովրդական համախմբման առիթ է, որով կորով ու բարոյական քաջալերանք
է ներշնչվում հավատացյալներին, որպեսզի նրանք իմաստալից պահեցողությունը
նույն ոգով շարունակեն երկրորդ կեսին եւս, մինչեւ պահքի լրումը կամ
Զատիկ:
ՄԻՋԻՆՔԻ ԿՐՈՆԱԿԱՆ ԱՐԱՐՈՂՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ
Միջինքի եկեղեցական արարողություններն այնքան էլ հարուստ չեն, քանի
որ կրոնական հատուկ արարողություններ չկան, հատուկ տոն չէ: Միայն
այդ օրվանից սկսած` Խաղաղական ժամերգության ընթացքում, սկսում են
երգել «Ստեղի»՝ ծանր, հանդիսավոր ձայնեղանակով շարականների հատվածներ:
Համապատասխան չորեքշաբթվա արարողությունները նույնն են, ինչ նախորդ
չորեքշաբթիների Արեւագալի ժամերգությունը եւ հրաժարման ու խոստովանանքի
արարողությունները: Միակ հատկանշականն ավելի հանդիսավարությունն
է եւ ճոխ խմբերով երգեցողության կատարումը:
ՄԻՋԻՆՔԻ ԺՈՂՈՎՐԴԱԿԱՆ ԲՆՈՒՅԹԸ
Ներկայիս միջինքը դարձել է առավելաբար հայ կնոջ ուշադրության առարկա:
Մասնավորաբար կինն է ճիգ թափում, որպեսզի դարերի ավանդույթները վերհիշվեն
եւ հարգվեն նախնյաց սովորություններն ու բարքերը:
Եկեղեցական արարողություններից հետո ամենուրեք կազմակերպվող միջինքի
հավաքույթները, Մեծ պահքին հատուկ ուտելիքներով սեղանները վկայություններն
են հայ կնոջ կողմից ցուցաբերված նախանձախնդրության եւ հարատեւող
կամքի:
ԱՎԱՆԴՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ,
ՍՈՎՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ՈՒ ԲԱՐՔԵՐ
Հետաքրքրական է Միջինքը կտրելու ծեսը. երեկոյան տան ավագը բաղարջ
հացը դնում էր տան ամենափոքր անդամի մեջքին եւ կտրում էր: Դրանից
հավասար բաժին էին հանում ինչպես տան բոլոր անդամներին, այնպես էլ
ընտանի կենդանիներին եւ հողին: Ում բաժնից նշանը դուրս գար, այդ
տարվա ընթացքում նրա հաջողությունն ապահովված էր համարվում: Տներում
պատրաստում են միջինքի բաղարջ հաց, կարկանդակ, «կուտապ» եւ այլն:
Բաղարջ հացի մեջ ընդհանրապես պահվում է մանր մետաղադրամ: Ընտանեկան
ճաշի կամ ընկերային հավաքույթի ժամանակ հացը մաս առ մաս բաժանվում
է: Ամենքն ուշադրությամբ հետեւում են՝ գտնելու տարվա բախտավորին,
այսինքն՝ նրան, ում բաղարջհացի կտորի միջից դուրս կգա թաքցրած դրամը:
Միջինքի «կուտապը» եւս նույն նպատակով է պատրաստվում: Այն պահեցողությանը
բնորոշ հացեղենի տեսակ է, որի խմորը պատրաստվում է ձեթով, բաժանվում
հավկթի մեծության գնդիկների՝ հավկթաձեւ կամ տափակեցված, ներփակյալ
խաշած լոբի, բակլա, սոխ ու այլ բանջարեղեն: Դրանցից մեկի մեջ դրվում
է գունավոր ուլունք, որի օգնությամբ որոշվում է տարվա բախտավորը:
Այդ օրն ամենուր առանց նվագակցության երգեր ու պարեր են լինում,
բայց զուսպ եւ միայն տղամարդկանց մասնակցությամբ: Այս օրվա արարողություններից
է նաեւ «պուպուշիկ» քշելը: Կանայք սուր երկաթով խաչեր են դնում տան
մեջ՝ ամեն տեղ ասելով. «Պուպուշիկ դուս»: Պուպուշիկը երեւակայական
էակ է, որի բնութագիրն այսպիսին է. գանգրահեր, ճարպիկ ու փոքր սատանայաճուտ:
Հայաստանի որոշ շրջաններում Միջինքի նախորդ օրը եկեղեցիներում թասի
մեջ լցնում են ջուր եւ ձեթ, որում մինչեւ առավոտ վառվում է խաչաձեւ
պատրույգ: Դա կոչվում է «լիճք»: Առավոտյան այն հավասարաչափ բաժանվում
է բոլոր ներկաներին, որոնք էլ այդ ջուրը խմորի հետ խառնելով, պատրաստում
են Միջինքի բաղարջը:
ՆՎԵՐՆԵՐ ՀԱՐՍՆԱՑՈՒՆԵՐԻՆ
Միջինքին անհամբերությամբ էին սպասում հատկապես նոր նշանված աղջիկները:
Սովորություն էր ընտանիքներում, որ նշանված տղաները կամ տղայի ընտանիքի
անդամները նվերներ ուղարկեին հարսնացուին:
Միջինքին, նշանված երիտասարդի տնից հարսնացուի տուն հատուկ նվեր
(խոնչա) էին ուղարկում, որի տեսականին ձեթով պատրաստված գաթաներ
էին, մի կուլա գինի եւ մի շիշ օղի:
ՄԻՋԻՆՔՆ ԱՂՋԻԿՆԵՐԻ ԵՎ
ՀԱՐՍՆԵՐԻ ԱԶԱՏՈՒԹՅԱՆ ՕՐ
Միջինքն ազդարարում է գարնան գալուստը: Սովորություն էր նաեւ տարին
մեկ անգամ՝ Միջինքին, աղջիկներին եւ նորահարսներին ազատ թողնել:
Նշանված աղջիկներն իրավունք են ստանում դուրս գալ եւ կանաչ դաշտերում
շրջել, կանաչ տրորել: Նրանք եփած «կուտապը» վերցնելով՝ տարիքոտ կանանց
եւ մանավանդ սկեսուրների հսկողությունից զերծ, իրենց մտերիմ ընկերուհիների
հետ գնում էին բացատ՝ անկաշկանդ զրույցներով, երգերով ու պարերով
հաճելի ժամանակ անցկացնելու:
Միջինքի այդ ազատությունը բացառիկ պատեհություն էր, որպեսզի մտերիմ
ընկորուհիներն օգտագործեն առիթը եւ միմյանց հետ խոսեն ընտանեկան
դժվարությունների մասին կամ առատ արցունք թափեն իրենց հուսախաբ սիրո
համար:
>>>
|
|